Tankeställare

Det finns en sak som gör mig riktigt förbannad och får mig att undra hur folk tänker egentligen.

Flera tidningar och nyhetspogram har uppmärksammat problemet att färre och färre personer stannar vid trafikolyckor. De kör förbi, ringer SOS men hävdar att de inte hinner stanna eller att de "faktiskt har gjort sitt". Jag förstår att vissa människor är rädda för att bli inblandade och kanske se en väldigt skadad människa. Men, det är faktiskt så att om trafikoffren ska överleva eller inte till allra största delen är beroende av att man snabbt får första hjälpen. 20% av de som dör i trafikolyckor gör det på grund av att luftvägarna är blockerade. Ofta är det enkelt att åtgärda bara genom att någon lyfter upp huvudet och ser till att personen kan andas.

Jag tycker faktiskt att alla borde ta sig en tankeställare. De som inte stannar vid en olycka borde ta mig tusan skämmas. Nästa gång kan det vara en själv eller ens barn som råkat ut för något. Kanske dör då personen på grund av att ingen vågade stanna. Även om man inte är expert är det bättre att stanna och göra sitt bästa.  Oftast är det bättre att göra någonting än ingenting alls, då har ju offret verkligen inte en chans att överleva.

Kommentarer
Postat av: Anna

Civilkurage är dessvärre något som de flesta svenskar inte har. Många som inte skulle gripa in när någon blir misshandlad, mobbad eller illa behandlad. Folk i allmänhet verkar ha svårt att sätta sig in i situationer de aldrig har varit i =(

2010-01-20 @ 09:39:37
URL: http://barsine.blogg.se/
Postat av: Ida

Ja, tänk om man själv skulle ligga där och ingen stannade. Jag tror många tänker att nästa bil gör det typ. Jättedumt!

2010-01-20 @ 16:12:30
URL: http://kongens.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0