Känsliga varnas :)

Jag har alltid tidigare aktat mig från att prata politik med andra än min sambo. Alla människor tycker ju olika och det kan helt enkelt vara känsligt att prata politik har jag märkt. Nu klarar jag helt enkelt inte av att vara tyst längre. Sverige är ett demokratiskt land vilket jag tycker ger dess invånare en förbannad skyldighet att läsa på sig litegrann om politik och inte bara svälja kvällsmediers artiklar. Det må låta hårt men jag måste säga att många människor har ordentliga skygglappar runt ögonen. Det finns så mycket "fakta" som florerar runt och som inte alls är sant. Förstår inte hur människor hela tiden sprider runt det för sanning utan att ens ifrågasätta om det överhuvudtaget är sant.

Jag respekterar fullt ut att människor har olika syn på vad som är viktigt i samhället. Kan man någorlunda argumentera för varför man röstar som man gör så har man definitivt fullgjort sin plikt gentemot demokratin enligt min mening. Däremot möter jag varje dag personer som tycker "si och så" men som inte ens klarar att möta ett enda motargument.

Vilka av oss kommer inte ihåg den massiva kritiken mot systemet där cancersjuka tvingas ut i arbete av Alliansen. Kvällspressen matade upp saftiga rubriker på löpsedlarna och många människor blev förfärade över hur det fick gå till i samhället. Det inte lika många har noterat är efterspelet på detta, hur det faktiska utslaget blev.

http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/kanske-var-allt-inte-helt-nattsvart-anda_4213677.svd
http://www.dn.se/ledare/huvudledare/en-sjuk-spiral-1.1040753


Sedan finns det ju en till klassiker, att Alliansen skulle ta från fattiga och ge till rika. För skojs skull har jag sammanställt en liten tabell över vad som hänt de sista fem åren skattemässigt.



Många efterfrågar ju en fullständigt rättvis ekonomi. Men vad är rättvist? Att alla betalar samma procentsats i skatt, betalar samma årliga summa i skatt eller att procentsatsen ökar med inkomsten? Det är många som inte inser att de faktiskt betalar mindre i skatt. Även pensionärerna betalar mindre i skatt jämfört med för några år sedan.

Så snälla alla som ska rösta, ta en stund vid datorn och kika på vad de olika partierna faktiskt tycker. Ge inte efter för medias hets eller allt skvaller som sprids. Bilda er en egen uppfattning :)





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0